måndag 24 augusti 2009

Morföräldrar

Jag har blivit bjuden på mat även idag. På eftermiddagen åkte vi ut till mormor och morfar där vi först fikade och sen åt mat. Helt fel ordning, men det är så vi gillar att ha det. Som vanligt blev vi övergödda med fantastiskt god mat.

Jag kom att tänka på en sak, det är så olika hur den äldre generationen har tagit emot teknikens utveckling. Min mormor och morfar är i sextioårsåldern och alltså inte speciellt gamla för att vara mina morföräldrar. De har lyckats att förlika sig med tanken att ha mobiltelefon och min mormor har även lärt sig att skicka sms. Men det där med datorer, det kan de inte alls. Jag minns att min morfar blev erbjuden att gå en datorkurs för en massa år sedan, men han sa blankt nej. Det var ingenting för honom tyckte han. Någon digitalkamera, eller någon annan kamera har de inte heller för den delen.
Man kan jämföra detta med en gubbe som var över sjuttio år som vi träffade uppe i Jämtland, han hade dator, internet och digitalkamera. Han satt inne och surfade en hel del och i somras damp det t.o.m. ner ett mail från honom i min inkorg. Tänk att man kan ha så olika inställning till den nya tekniken. Dagens generation är så illa tvungen att lära sig hantera datorer, det är ett nödvändigt ont.

Nog pratat om mina små funderingar. Här kommer lite bilder från dagen.


Till fikat hade mormor dukat ut mjölk i en liten ko. Fint.


Mamma och mormor njöt av solen.


Faktum är att alla njöt av solen förutom min bror som gömde sig i skuggan.


Sen kom det en liten kompis som också tyckte om solen.


Morfar plockade morötter som vi fick ta med oss hem. Han är snäll han, och morötterna är supergoda.


Annie var fin vid björkträden.


Mamma höll på att testa hur långa steg hon tog.


Sen orkade inte min bror gå längre och hans stackar flickvän fick släpa runt på honom.


Fina mormor.

Det var den här dagen det. Nu väntar min bok på mig i sängen. Godkväll!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar