tisdag 8 juni 2010

Studentmottagning

Nu är jag tillbaka i Stockholm igen efter en underbar helg på käraste Gotland.
Efter kalaset för min systerdotter i fredags mötte jag upp Josefine för en romantisk dejt med vin och solnedgången.
Under både lördagen och söndagen hade jag fullt upp med att åka på olika studentmottagningar. Till att börja med var vi på Annies mottagning där det bjöds på potatisgratäng och kalkon. Innan efterätten serverades var vi tvungna att åka vidare till nästa stället. Det dags att fira kusinen Emelie och också hade tagit studenten. Som tur var kom vi precis i tid till tårtan, så vi snuvades inte på efterätten trots allt. Tanken var sen att jag skulle gå ut på lördagskvällen, men jag hittade ingen som ville följa med mig och jag var alldeles för trött.
Det var nog tur att jag stannade hemma, för på söndagen skulle Robin ha sin mottagning och det var en massa saker som skulle fixas. Det blev en heldag med god mat, strålande solsken och trevligt sällskap innan jag var tvungen att ta båten tillbaka till fastlandet. Med vemod i hjärtat lämnade jag ön. Jag har dock tänkt återvända redan till midsommar.

Varning för bildbomb!

Annie tog emot oss utanför lokalen där mottagningen hölls.

Efter maten blev det presentöppning. Av oss fick hon ett fotoalbum med bilder från balen och studenten.

Av sin bortgångne morfar hade Annie fått ett vackert halsband. Det är hjärtskärande att han aldrig fick se henne ta studenten men ändå hade hunnit ordna denna fina present.


På söndagen var det dags för Robins mottagning.


Robin bläddrar i en gastronomisk handbok som han fick av mormor och morfar som har tillhört den förstnämnde.


Robin hade mestadels önskat sig köksredskap. Så här glad blev han för en visp.


Tre generationer, eller rentav fyra om man räknar med mormor i bakgrunden.


Ett fint halsband som han fick av syster med familj. Texten på halsbandet står för mor och bror(morbror) på latin.


Fredrik högg in på maten som Robin hade ordnat. Är man kock så är man.


Klara hittade dalahästar i olika storlekar att leka med.

1 kommentar: