måndag 13 december 2010

Luciaminnen

Jag minns från min barndom när jag vaknade upp på luciamorgonen, kröp upp i soffan framför brasan som pappa hade tänt och fick sitta där i värmen från elden för att titta på luciatåget som visades på tv. Det var bland det mysigaste jag visste.
Även idag har jag fått beskåda ett luciatåg som sig bör när kalendern visar den 13e december. Det var som vanligt väldigt fint och stämningsfullt. Jag blir alltid mycket rörd, nära till tårar. Ibland undrar jag om det bara är jag som upplever det så eller om det finns fler som känner likadant, men jag gillar det.

2 kommentarer:

  1. När jag var liten mådde jag alltid illa på Lucia. Kräktes varje år. Vet fortfarande inte vad det var, men trodde länge att jag kanske var allergisk mot saffran. Det är jag inte.

    SvaraRadera
  2. Då undrar jag genast om du fortfarande mår dåligt på Lucia, om det satt traumatiska spår i ditt känslominne?

    SvaraRadera